Jdi na obsah Jdi na menu
 


Základní vědomosti o potížích se zády

 
Nejvíce frustrujícím aspektem mé konkrétní formy RS byla postupná ztráta fyzické síly. Tak jednoduché úkoly, jako třeba odšroubovat víčko z nové skleničky marmelády či trhnutím otevřít pytlík brambůrek nebo obálku jsou velmi často téměř nemožné. Namáhavější aktivity jako chůze, stání bez pomoci či přemísťování se se svým invalidním vozíkem jsou částmi mého života, které už patří historii. I obrátit se v posteli může být nemožné.
Musím se plně spoléhat na svou ženu a pečovatele, aby mě fyzicky obsluhovali, což se týká postrkování, popotahování, zvedání, pokládání či podpírání. V těchto situacích vznikají možnosti pro jejich poranění, pro poškození takových oblastí, jakou jsou ramena, klouby, svaly a páteř.
Pracovní terapeut Val Knowles mi řekl, že „pečovatelé by si měli vždy uvědomovat riziko poranění zad“. Bývalý výsadkářský lékař Antal McDonald, který nyní vyučuje techniky účinné a bezpečné obsluhy, říká, že „hlavním problémem je, že lidé mají nechuť ke změně a lpějí spíše na praktikách, na něž byli po léta zvyklí, i když jim mohly být ke škodě“. Pečovatelka Christine mně řekla: „Ke konci týdne kvůli bolesti zad sotva chodím. My všichni potřebujeme lepší trénink.“ Charita Péče o záda vysvětluje, že hlavním cílem pečovatelů by mělo vždy být pomoci lidem, aby se sami pohnuli.
Na druhé straně, ke zvedání by mělo dojít pouze tehdy, když si osoba nemůže pomoci a veškerou váhu musí převzít zvedák či pečovatel. Je-li zvedání nezbytné, pečovatelé by měli použít zvedák. Není-li zvedák k dispozici, podle Péče o záda je třeba získat pomoc – i kdybyste museli čekat – a nezvedat sami. „Lidem je vlastní pečovat o příbuzné, pokoušet se jim pomoci a je také dost časté, že tito pečovatelé končí s problémy zad a potom sami potřebují péči,“ říká Karen Penny z charity Péče o záda.
Následující výčet toho hlavního pomůže redukovat rizika poranění jak pro nás, kteří pečovatele potřebujeme, tak pro pečovatele samé.
Máte-li problémy fyzicky zvládat osobu, o niž pečujete, snažte se získat radu. Váš lékař může požádat obvodní sestru nebo fyzioterapeuta, aby vás navštívili.
Požádejte odborníky, aby vám ukázali, jak s osobou, o niž pečujete, správně manipulovat. Přimějte je, aby vám přesuny a pohyby, které potřebujete, znovu a znovu ukazovali.
Buďte si vědomi rizikových faktorů pro bolest zad. Mechanická rizika zahrnují zvedání, manipulování, otáčení a podpírání tíhy osoby. Některá rizika jsou však osobní, jako ta, že jste všeobecně málo zdatní, nebo jste ve velkém osobním stresu. Experti říkají, že také kouření může přispívat k bolesti zad.
Pracovní terapeut vám může poradit, jaké vybavení byste mohli potřebovat.
Pečlivě si plánujte pohyby. Předem proveďte zahřátí a potom si mezi aktivitami odpočiňte. Přimějte osobu, o kterou pečujete, aby vám, kdykoli to je možné, pomohla.
Pamatujte si, že pro lidi je snadnější dělat pohyby přirozené než nepřirozené. Zkuste si pohyby sami na sobě, abyste zjistili, jak vy byste to udělali, Potom pomozte tělu osoby učinit tytéž pohyby.
Přestavte nábytek tak, abyste měli co nejlepší přístup k ošetřované osobě.
Požádejte pracovního terapeuta o radu v problémech týkajících se adaptace vašeho domu a zjistěte, jakou finanční podporu byste pro to mohli získat.
Chraňte si své vlastní zdraví a požádejte o pomoc, když ji potřebujete.
Správná rada
Každý jednotlivec se liší schopnostmi, potřebami a způsoby řešení situací. Existuje asi 150 různých zvedáků a držadel, a proto lidé potřebují individuální radu, aby šlo o radu správnou. Ačkoli mobilní zvedáky mohou být příliš velké, nemotorné a nepraktické v malých místnostech, moderní stropní zvedáky jsou nenápadné a mohou se hodit do většiny domovů. Navíc stále dochází ke zdokonalování těchto zařízení,
která mohou zjednodušit pohyb a přesun jak pro nemocného, tak pro pečovatele.
Jednoduchým poselstvím je: „Neriskujte.“ Snažte se získat odbornou radu o pro vás nejvhodnějších způsobech pohybu.

Odborně upravila MUDr. Eva Havrdová, CSc.
Pramen: David Varo-Watson: Back basics, MS Matters, No. 34, Nov/Dec 2000, str. 16–17. Přeložila Jarmila Soldánová.

Zpět na stránku Co je RS.