Jdi na obsah Jdi na menu
 


Sedíte pohodlně?
Židle, křeslo se správnou oporou jsou důležité pro každého, ale obzvláště pro vás, co máte RS. Jak si je vybírat, aby se právě pro vás hodily? Zde jsou určité rady: Pravděpodobně první věcí, na niž většina z nás myslí při nákupu jakékoli židle, křesla, v nichž budete pravidelně či dlouhou dobu sedět, je, že by měly víc než jen dobře vypadat.
Správná židle, křeslo vám mohou pomoci vyhnout se zbytečné únavě, bolesti a tlaku na citlivé oblasti těla. Třebaže jsou vaše potřeby unikátní, závislé na vašich symptomech, některé všeobecné úvahy kolem sezení se týkají nás všech s RS.

Jaké problémy mohou vzniknout špatným sezením?
Sezení je proces dynamický. I když při sezení máte pocit klidu, vaše pozice má vliv na vše, co se děje ve vašem těle, jako je krevní oběh, dýchání a zažívání. Sedíte-li dlouhou dobu, je dobré, pokud to je možné, měnit pozici každých 20 minut, abyste těmto vnitřním procesům pomohli. Ideální by bylo se postavit a zase si pomalu sednout nebo se vestoje otočit nebo jen pootočit, pokrčit kolena a potom si sednout.
Nepohodlná židle, křeslo, které vám neposkytují oporu na správných místech, vám mohou vaši ztuhlost či bolest, které máte, jen zhoršit. Špatná opora vás může také více unavit tím, že si svou pozici stále upravujete. Posazování a vstávání ze židle může být také zbytečně únavné, je-li sedadlo příliš nízko či měkké, nebo nemá-li židle područky, aby vám pomohly vstát. Nemožnost měnit snadno pozici či nedostatečné pohodlí při sezení může vést ke tlaku na zranitelné části těla, což zase nakonec může způsobit bolestivé otlaky.

Čemu byste měli věnovat pozornost?
Opora krku a hlavy je důležitá – obzvláště když si někdy na židli či v křesle zdřímnete. Je potřeba, aby židle, křeslo nebyly příliš široké nebo příliš malé. Měly by odpovídat tvarům vašeho těla.
Sedadlo musí být tak vysoko, abyste si mohli pohodlně opřít celá chodidla o podlahu a nebyli vtlačováni do opěradla a krouceni. Tak se vaše nohy nebudou nepohodlně klinkat, budou přitisknuty k pevné základně, od níž se můžete při vstávání odrazit. Sedadlo by nemělo být prověšené, aby se vám na hýždích nenapínala či nekrčila kůže. Vyduté a svažující se sedadlo také není dobré, protože při vstávání od vás vyžaduje větší svalovou sílu. Mělo by být dostatečně prostorné, abyste mohli snadno podle potřeby měnit pozice a tak hluboké, abyste, když se posadíte co nejdále, měli podepřena celá stehna.
Opěradlo by mělo mít takovou polohu, aby vás nepředklánělo či naopak, abyste neklouzali ze sedadla. Musí mít takovou polohu, aby se vám dobře sedělo, ale i vstávalo. Výhodné je, je-li možné je upravovat podle potřeby. Područky jsou důležité jak pro pohodlí, tak pro vstávání. Jejich výška je též důležitá. Jsou-li vysoké, zvedají vám a hrbí ramena, jsou-li nízké, nedosáhnou na ně lokty.
Opěrka hlavy je doporučována taková, aby hlava nepadala ani dopředu, ani dozadu. Postranní křídla ji ochrání před padáním do stran.
Potah židle či křesla by měl být pečlivě vybírán, aby po něm tělo neklouzalo a aby se nezapařoval. Umělohmotný je sice vodě odolný a snadno se čistí, ale je jak klouzavý, tak horký či zase studí. Správný prodavač by vám měl dokázat dobře poradit a seznámit vás s možnostmi volby a s manipulovatelností. Nezapomeňte, že židle či křeslo musí odpovídat vašim potřebám jak současným, tak i budoucím. Dříve než je koupíte, vyzkoušejte si je a mějte na paměti všechny své požadavky, které na ně máte.

 

Odborně upravila MUDr. Eva Havrdová, CSc.
Pramen: Are you sitting comfortably? MS Matters, č. 29, leden–únor 2000, str. 18–19.

Výtah a překlad Jarmila Soldánová

Zpět na stránku Co je RS.