Jdi na obsah Jdi na menu
 


Když se RS snaží ukrást vám váš sváteční den…

Vyvolává u vás paniku už pouhá zmínka o svátečním dnu? Dříve než RS omezila mou energii, vidění a mobilitu, na sváteční dny jsem se těšila. Ve snaze, aby vše vypadalo a chutnalo speciálně a co nejlépe, strávila jsem hodiny hledáním nápadů a receptů v kuchařkách a časopisech. Po řadě zhoršení způsobených RS jsem se jimi cítila být udolána, přemožena a byla jsem rozmrzelá nad tím vším, co už nemohu nadále dělat.
Přijímání tohoto nového stavu nastupovalo u mne pomalu, ale těch 16 let strávených s RS mě naučilo, jak nad ním vyzrát. Už RS nedovoluji, aby mě o sváteční dny okrádala. Naučila jsem se, jak postupovat

 

Naplánovat strategii boje s únavou
Několik týdnů předem si udělat seznam všeho, co je třeba udělat a časově si to vše rozvrhnout. Nelze zapomenout, že je potřeba si pro sebe naplánovat přestávky na odpočinek! Všeobecným pravidlem je 10 minut odpočinku na každou hodinu činnosti. Potom si přizpůsobit aktivity své úrovni energie. Já nejvíce udělám buď brzy ráno, nebo později večer.
Snažím se nyní udělat si hodně té práce předem, dost dlouho před dotčenou událostí. Dopředu si např. napeču a navařím jídlo a dám je zmrazit. I s prostíráním stolu mohu začít o den nebo dva dříve. Dalším řešením může být to, že se použijí papírové či plastikové potřeby stolování. Dávno jsem už upustila od podávání svinovaných a zdobených cukrových koláčků a ani mě to nějak nezneklidňuje. Barové sladkosti dají mnohem méně práce. Používám ráda mixované pochutiny a zdobím je všemožnými příchutěmi, jako jsou např. různé sladké hmoty, ořechy, sušené ovoce atd.


Pověřit každého jak z rodiny, tak z hostů určitým úkolem
Ať už jde o nákup, vaření, úklid nebo balení dárků, nikdo by neměl být vynechán z účasti na pomoci. Časový rozvrh si podrobně proberte se členy své rodiny. Třebaže můžete narazit na počáteční nesouhlas či odpor, tak to, že se o práci mezi sebou podělíte, se vám určitě změní ve veselou zábavu.
Rozhodnout, co je pro vás důležité a nejvíce vás potěší a potom najít způsob, jak to uskutečnit.
Pro mne je tou nejpotěšitelnější a nejpohodovější částí svátečních dnů to, když se celá rodina sejde v našem domu. Pěkně prostřít stůl a připravit hlavní chod jídla je sice pro mne nyní velmi obtížné, ale snažím se to dodržovat, lpím na tom.


 

Znát své limity

To, že se budete přemáhat a štvát, vás připraví o veškerou radost ze svátků a možná potom z toho všeho onemocníte. Dokonce i lidé bez zdravotních problémů si musí vše potřebné pro sváteční pobavení promýšlet. Každý má v těchto dnech plno práce. Uvědomte si, že nemůžete a ani nemusíte dělat vše sama. To se týká i vašich pečovatelů. Stejně tak je důležité nepřetěžovat a nestresovat ty, kteří už tak mají dost práce. Plánujte vše společně a pamatujte si, že právě ta uvolněná verze svátečních oslav je pro každého tím nejlepším.


Dárky
V zájmu rychlosti a snadnosti nakupujte dárky podle katalogů či on-line. Mám stále své oblíbené místní obchody, ale už v nich nakupuji telefonicky. Našla jsem si prodejce, kteří jsou dobře informovaní a usnadňují mi to. Někde mají dokonce i bezplatné doručování.


Výzdoba
Např., jde-li o vánoční svátky, můžete zdobení vánočních stromečků a výzdobu domu buď přidělit členovi rodiny, nebo ji prostě zjednodušit. Namísto velkého stromku může být stejně tak hezký ten stolní. Není-li pro vás svátek svátkem bez mnoha dekorací, buďte si jisti, že se jich už příští rok jak v zájmu usnadnění svátečních příprav, tak pohodovosti svátečních dnů zřeknete.
Všeobecné šetření energií
Seďte při práci, kdekoli to je možné. Ujistěte se, aby pracovní plochy byly ve správné výšce. Používejte správné tělesné techniky při zvedání či nošení, držte paže blízko svého těla a použijte především své nohy, ne záda.


Co když už nemůžete dělat nic?
Požádejte o pomoc! Netravte čas sebelítostí a žalem. Je-li poblíž nějaká škola či ošetřovatelská fakulta, zatelefonujte tam. Někteří studenti provádějí komunitní služby za málo peněz nebo zadarmo. Kostely, synagogy a sociální organizace jsou dobrými zdroji dobrovolníků.
Nemůžete-li zvládnout vaření, uvažujte o koupi všeho nebo části jídla. Nemůžete-li zvládnout vaření, uvažujte o koupi všeho nebo části jídla. Možnosti nákupu uvařených pokrmů existují.


Přejídání
Když jsem ve stresu a unavená, mám tendenci se přejídat. Potom se cítím ale ještě hůře. Zjišťuji, že mohu přejídání předejít, mám-li dost odpočinku. Před přílišným unavením mně pomáhá omezování příjmu cukru.


Sváteční sklíčenost, melancholie
Když sváteční dny nesplnily vaše očekávání a cítíte se sklíčeně, sklesle, promluvte si se svým lékařem nebo vyhledejte pro odbornou pomoc terapeuta. Sváteční dny mohou spustit závažnou depresi.


Nezapomeňte na ten pravý význam svátků
Je snadné nechat se zapříst do zdobení a vaření tak, že pravý význam svátečních dnů unikne. Má rodina a já jsme měli velkou radost z toho, že jsme do naší komunity, do našich oslav zapojili nové lidi nebo ty, kteří rodiny nemají. I když nemáte dost energie, tak to, že dobrovolně pomáháte jiným, vám pomůže cítit se dobře a užitečně.
Přeji vám všem šťastné sváteční dny bez stresu!

Pramen: Joyce Render Cohen: When MS Tries to Steal Your Holiday, Inside MS, říjen–prosinec 2002, str. 61–63.

Přeložila Jarmila Soldánová

 

Zpět na stránku Co je RS.